De 1 na laatste week samengevat - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Nadia Berg - WaarBenJij.nu De 1 na laatste week samengevat - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van Nadia Berg - WaarBenJij.nu

De 1 na laatste week samengevat

Door: Nadia van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Nadia

01 April 2011 | Cyprus, Nicosia

Daar ben ik weer, door mijn zeer trage verbinding kon ik vrijwel nooit de kans krijgen om er een verslag op te zetten maar alsnog beloof ik het hierbij om het goed te maken met mijn weekje samengevat.

24 April Nationale griekse revolutie dag.

Vandaag hadden waren we 2 uur eerder uit ivm nationale dag en ook kregen we een presentatie met foto's over de Griekse revolutie wat ik wel kan zeggen is dat ze soms te nationalistisch overkomen en erg trots zijn.

26 April

Mijn ouders kwamen aan op Cyprus en hadden een goede vlucht gehad, diezelfde avond zou ik ze nog zien, ik was wel een beetje zenuwachtig omdat ik niet wist hoe ze zouden reageren. En ook natuurlijk omdat ik super bruin ben en straks denken ze dat ik een negertje ben! We gingen die avond uit eten en Linda namen we natuurlijk ook mee en we hebben in het harbour cafe gegeten aan de haven en ik had een overheerlijke garlic steak op ( knoflook biefstuk ). Nadat we gegeten hadden brachten mijn ouders ons thuis en konden we lekker onder de wol kruipen want het was al laat en de volgende dag moesten we vroeg op want we gingen de hoofdstad bezoeken.

27 April

Nicosia, 13:00 PM

De rit duurde 2 uur, en toen we aangekomen waren gingen we eerst even wat drinken. En dat kwam goed uit want ik had net zin in een bakkie thee! Nadat we wat gedronken hadden moesten we toch maar die beroemde grens bezoeken die door Nicosia loopt. Nicosia is de enige Europese hoofdstad die gesplits is en een grens heeft. Cyprus is namelijk verdeeld in de turkse republiek en de griekse. En dan gaan we even terug in het verleden.Sinds 1983 bestaat op het noordelijk deel van het eiland de Turkse Republiek Noord-Cyprus, die alleen door Turkije wordt erkend. Het eiland is daarmee feitelijk in tweeën gedeeld. in 1974 kwam er een invasie van de turken en die bezette het noorden van Cyprus. Dit werd een burger oorlog waarbij er veel nationalisten vochten. Uiteindelijk kwam de UN ingrijpen en sinds dien word het turkse deel alleen erkend door turkije. En toch is het land in 2 delen verdeeld. Ook is er niemands land en daar hoort onder andere Varoshia bij (spookstad) Daar is de United nation nog steeds mee bezig. Vrede is het onderwerp waar ze nu mee bezig zijn en tussen de landen houden ze nog controle. In de toekomst zal misschien ooit nog verenigd worden en zal het erkend worden als Cyprus.

We kwamen bij de grens aan en wat me opviel was dat het steeds armoediger werd. Linda was haar legitimatie vergeten en dus bleef mama bij haar en ik ging met mijn vader naar het andere gedeelte van Nicosia (lefkosia). Maar eerst moesten we een Visum invullen en ons legitimeren. Als je niks bij je had kon je vervolgd worden (gelukkig voor linda zagen ze dat niet) Toen we aankwamen zagen we gelijk dat het armoede was en in ieder huis zag je zijn eigen wonden en geschiedenis.. Overal kogelgaten en kapotte huizen. Raar om te zien, ook zag je het niemandsland er naast lopen met daarvoor een muur waar je natuurlijk niet doorheen mocht. (bufferzone) Na het turkse deel bezocht te hebben waren we weer een ervaring rijker en konden we terug gaan nar de rest. Ik vond het en erg leuke en leerzame dag. Op naar de volgende!


30 april

Maandag en dinsdag hadden we vrij dus woensdag weer naar school. Toen ik beneden zat te wachten voor de taxi chauffeur van school zag ik een kat met zijn hoofd in een metalen blik, ik kwam dichterbij en wilde kijken of er iets mis was, en dat was ook zo. Hij had daar heel de nacht gezeten en zat vast in dat blikje. Ik vond het zo zielig en ja het is meestal toch zo dat je je neus niet in andermans zaken moet steken maar dit was een uitzondering. Nieuwschierigheid is soms ook niet goed maar terug naar het verhaal ik probeerde het blikje eraf te draaien en fenna haar nekje vast te houden want ze had er zelf geen kracht meer voor, er kwam wel beweging maar niet genoeg, toen kwam onze held en de taxi chauffeur had toevallig een tang bij. Godzijdank kon de kat gered worden en kreeg ik een goed geweten! Happy ending dus.


1 april (geen grap)

vandaag nu ik dit verslag schrijf hebben we een Cyprische nationale revolutie dag en hebben we (gelukkig) weer vrij!

  • 02 April 2011 - 17:24

    JD:

    Alles wat je net hebt samengevat wist ik eigenlijk al :) maar je hebt t wel mooi beschreven!

    Ik ben blij dat je alweer over een weekje terug komt heeft me net 9 weekjes te lang geduurt.

    Dikke Kus JD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cyprus, Nicosia

Cyprus stage

Recente Reisverslagen:

01 April 2011

De 1 na laatste week samengevat

14 Maart 2011

4 weeks left

09 Maart 2011

halverwege..

01 Maart 2011

3de week nu op naar de 4de!

24 Februari 2011

week 3 (gaat alweer snel!)
Nadia

Actief sinds 01 Feb. 2011
Verslag gelezen: 3161
Totaal aantal bezoekers 19018

Voorgaande reizen:

05 Februari 2011 - 09 April 2011

Cyprus stage

Landen bezocht: